Is zo’n elektrische auto nou gedoe of gemak? Duur of goedkoop? En sta je snel met een lege accu langs de weg? Lees hier het interview met Sander die zijn elektrische auto-ervaringen met je deelt.

Waarom elektrisch rijden?
Het is goed voor het milieu, de portemonnee, en ook leuk om in sommige dingen voor te lopen. Mijn vriendin en ik rijden nu een jaar in de Renault ZOE.

Heb je weleens te maken met vooroordelen?
Wat mensen voornamelijk denken is dat je met een elektrische auto niet ver kan rijden. Maar er zijn overal snellaadpalen, dus range anxiety is echt flauwekul. En wil je op vakantie naar Zuid-Frankrijk, dan kun je altijd gebruik maken van een deel -of huurauto.

Is elektrisch rijden duur?
Die reactie hoor ik ook vaak. Mijn antwoord is keer op keer: ‘’Reken maar uit!’’. Want wanneer je alles meerekent, dus niet alleen de aanschafprijs, maar ook de prijs per kilometer, onderhoudskosten, enzovoort, dan concurreert de ZOE heel aardig met benzine auto’s.

Waarom is de keuze gevallen op de Renault ZOE?
Omdat ik het belangrijk vind dat ik kan snelladen. Ik gebruik de auto vaak voor mijn werk, en heb veel afspraken buiten de deur. Meestal is er wel een laadpaal op locatie, of er is er een in de buurt. Maar dan moet het laden wel een beetje opschieten, en dat gaat niet bij alle elektrische auto’s even makkelijk. Het voordeel van de Renault ZOE is dat hij laadt op de snelheid van het vermogen dat hij krijgt aangeboden. Onze auto kan laden op 3.7, 11, 22 of 43 kilowatt, en dat is heel gunstig. De meeste publieke laadpalen leveren 11 kilowatt, maar er zijn best veel auto’s die alleen op 3,7 kunnen laden. Ik laad ’m met 11 en heb een accu van 22, dus als ik er een uurtje aanhang, ben ik al weer bijna vol. Perfect!

Is snelladen makkelijk?
Er komt elke week weer een snellaadstation bij, dus dat is over het algemeen geen punt. Zo krijg je elke maand meer range voor je geld, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. In Nederland kun je dus overal wel komen. Het voordeel van een snellaadpaal is dat niemand daar een hele dag aan hangt. Het is mij bij publieke palen wel een enkele keer overkomen dat er een andere auto stond, en dat ik dus niet kon laden terwijl dat wel moest. Maar ja, toen ben ik gewoon een paaltje verder gereden. Als ik echt een nadeel moet bedenken, dan is het dat ik soms mijn snoertje moet oprollen terwijl het regent, en ik daar dan sta in mijn nette pak. Als dat het enige is dan valt het wel mee, niet?

Hoe zijn de reacties van mensen uit je omgeving?
Over het algemeen verbazen mensen zich erover dat ze niks horen als je wegrijdt. Dan zie je mensen kijken van, ‘’dit is misschien nog wel aardig!’’. De beste reclame voor een elektrische auto, is om er mee weg te rijden.

Merk je in het verkeer, bijvoorbeeld aan voetgangers, dat mensen niet gewend zijn aan geluidloze auto’s?
Mensen moeten er vooral nog even aan wennen, denk ik. Zelf vind ik het wel prettig. Stel je voor dat straks iedereen elektrisch rijdt in de stad, dat zou toch fantastisch zijn? Ondanks dat ik nog niks negatiefs op die manier heb meegemaakt, let ik altijd goed op, want ik zie het risico wel. Deze auto heeft in ieder geval een trucje. Als ‘ie onder de 30 kilometer per uur rijdt, maakt hij een kunstmatig geluid. Dat vind ik voornamelijk handig als ik op een druk kruispunt ben, of heel veel voetgangers of fietsers zie.

Is de elektrische auto een aanrader?
Ja absoluut. Wat ik in eerste instantie niet zo doorhad, is waarom elektrisch rijden zo relaxt is. Je hebt namelijk geen trillingen van de motor, dus uiteindelijk is het fysiek ook veel meer ontspannen. Ik rijd 30.000 km per jaar, ik kom overal en heb nauwelijks geleden onder tijdsverlies. Ook heb ik net mijn eerste onderhoudsbeurt gehad, waar ik in drie kwartier klaar was voor 71 euro. Dat scheelt nogal wat in vergelijking met een benzine auto. In conclusie is het stil, super comfortabel, de rijeigenschappen zijn heel fijn, en het is prettig voor je portemonnee én het milieu!

Zelf een keer de Renault ZOE proberen? Meld je aan voor een proefrit of doe direct een leaseaanvraag.