Je hebt misschien allerlei vragen over elektrisch rijden. Waarom het zoveel beter voor het milieu is dan rijden met benzine- of dieselauto’s, wat het verschil is tussen elektrisch rijden en rijden op waterstof en gas of hoe je zo energiezuinig mogelijk rijdt? We hebben de belangrijkste vragen voor je onder elkaar gezet en van een antwoord voorzien.

Of lees alles over het laden van de elektrische auto.

  1. Waarom is elektrisch rijden zo belangrijk?
  2. Waarom zou ik in een elektrische auto willen rijden?
  3. Wat zijn de gevolgen van autorijden voor het milieu en wat is de winst als we elektrisch gaan rijden?
  4. Is elektrisch rijden het beste voor iedereen het beste alternatief?
  5. Hoe schoon is elektrisch rijden?
  6. Als je een elektrische auto oplaadt, ben je dan verzekerd van groene stroom?
  7. Hoe schoon is de elektrische auto zelf?
  8. Kun je voor het milieu beter overstappen op een groenere auto of je oude auto op te rijden?
  9. Is elektrisch rijden op dit moment de meest duurzame/groene manier van autorijden?
  10. Waarom niet rijden op waterstof en gas?
  11. Waarom biedt de overheid zoveel belastingvoordelen op elektrisch rijden?
  12. Hoeveel volledig elektrische auto’s rijden er al in Nederland? Wat is de doelstelling daarvoor?
  13. Is een plug-in hybride auto een goed alternatief voor volledig elektrisch rijden?
  14. Wat is precies het verschil tussen een hybride en een elektrische auto?
  15. Rijdt de elektrische auto anders dan een conventionele auto?
  16. Is onderhoud aan een elektrische auto duurder of goedkoper?
  17. Verbruik je meer energie als je moet optrekken en afremmen?
     

Waarom is elektrisch rijden zo belangrijk?

Elektrisch rijden zorgt voor een forse vermindering van de CO2 uitstoot op de weg, helemaal als de auto’s rijden op groen opgewekte stroom. En vermindering van de CO2 uitstoot op de weg is hard nodig. Er zijn momenteel ongeveer 900 miljoen voertuigen op de wereld en vrijwel al die voertuigen rijden op fossiele brandstoffen. Deze brandstoffen worden duurder, raken op termijn uitgeput en vervuilen de lucht. Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Accu’s worden steeds krachtiger en goedkoper, opladen kan binnen een half uur en het aantal oplaadpunten neemt toe, evenals de actieradius van de elektrische auto.
 

Waarom zou ik in een elektrische auto willen rijden?

Elektrisch rijden is beter voor het milieu en zorgt voor minder geluidsoverlast. Daarnaast is het opladen van een auto vele malen goedkoper dan tanken aan de pomp: het opladen van een elektrische auto kost ongeveer 6 euro. Een ander voordeel is dat je bij een elektrische auto niet hoeft te schakelen en hij veel sneller optrekt dan een auto op fossiele brandstof. Ook noemen de meeste berijders de stilte van de auto als rustgevend.
 

Wat zijn de gevolgen van autorijden voor het milieu en wat is de winst als we elektrisch gaan rijden?

Verkeer is verantwoordelijk voor 23% van de totale CO2 uitstoot. Momenteel rijden we massaal op diesel en benzine. Deze fossiele brandstoffen zorgen voor opwarming van de aarde en zijn geen onuitputtelijke bron aan energie. Bovendien is de vuile lucht die de auto’s uitstoten ook slecht voor de gezondheid. Bij elektrisch rijden, vooral op groene stroom, komen geen schadelijke gassen vrij. Daarnaast is elektrisch rijden zuiniger en stiller.

De voordelen op een rij:

  • Elektrisch rijden is de schoonste, stilste en zuinigste techniek en het biedt de beste toekomstperspectieven.
  • Elektrisch rijden is bijzonder zuinig, want de motoren gebruiken veel minder energie per kilometer dan gas, waterstof of dieselmotoren. Ook worden de auto’s veel slimmer en zuiniger gemaakt.
  • Elektrische auto’s kunnen rijden op de enige duurzame energiebronnen die ruim voorradig zijn: stroom uit zon en wind.
  • Nederland is als land heel geschikt voor elektrisch rijden, omdat er relatief korte afstanden worden gereden: de gemiddelde autorit is namelijk maar 16,7 km. Daarom is Nederland al een van de koplopers op gebied van elektrisch rijden. Dit creëert unieke kansen voor groene groei, innovatie en banen, mits we hier in blijven investeren.
  • Elektrische auto’s zullen in de toekomst een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het energiesysteem. Dat kan door stroom op te slaan bij overschotten aan zon en wind en dit op momenten van piekvraag vrij te geven. Ook kan de batterij van de auto in de toekomst zonne-energie opslaan en stroom terug leveren aan een huishouden.
  • Elektrisch rijden versnelt positieve ontwikkeling op het gebied van nieuwe mobiliteit; zoals flexibele mobiliteitsconcepten en autodelen.
     

Is elektrisch rijden het beste voor iedereen het beste alternatief?

De gemiddelde autorit in Nederland is 16,7 kilometer. Nederland is daarmee het ideale land voor elektrisch rijden. Het bereik van de gemiddelde elektrische auto is rond 150 km en dat aantal loopt op naarmate de technologie vordert. Voor een grote groep is elektrisch rijden een goed alternatief. Voor wie vaak verre ritten maakt, is een hybride auto een milieuvriendelijke keuze.
 

Hoe schoon is elektrisch rijden?

De auto zelf stoot geen CO2 of fijnstof uit, waardoor de luchtkwaliteit in de steden zal verbeteren. En zelfs als elektrische auto’s rijden op grijze stroom, zijn ze over de hele keten berekend (van bron tot wiel) nog steeds 40% zuiniger dan conventionele auto’s. Als de elektrische auto’s rijden op groene stroom, dan is de auto 100% schoner dan conventionele auto’s.

Wat is eigenlijk het verschil tussen groene en grijze stroom?
Om te garanderen dat stroom groen is opgewekt zijn er Garanties van Oorsprong. Deze certificaten worden gecontroleerd door een onafhankelijke instantie en bewijzen dat de stroom van een groene bron afkomstig is. Feitelijk gezien is dus stroom alleen groen als het een Garantie van Oorsprong heeft, deze zijn verplicht bij het leveren van groene stroom. Alle overige stroom heet grijze stroom. De groene bronnen zijn biomassa, wind, water en zon.

Natuur & Milieu vindt dat stroom opgewekt uit wind, kleinschalige waterkracht en zon het meest duurzaam is. Stroom opgewekt uit grootschalige waterkracht en biomassa vinden wij minder duurzaam. Meer over groene stroom kun je lezen op www.natuurenmilieu.nl/stroomsterren. 

Als je een elektrische auto oplaadt, ben je dan verzekerd van groene stroom?

Dat ligt eraan waar je oplaadt. Bij een oplaadpunt thuis hangt het af van je eigen stroomcontract. Alle openbare oplaadpunten worden voorzien van groene stroom.
 

Hoe schoon is de elektrische auto zelf?

Een elektrische auto is makkelijker en energiezuiniger om te maken dan een vergelijkbare benzineauto, want er zijn minder bewegende delen (er is geen versnellingsbak bijvoorbeeld). De extra grote accu kost echter wel extra energie om te maken. Omdat de markt nog in opkomst is, worden alle nieuwe accu’s voor elektrische auto’s nu nog uit nieuwe grondstoffen gemaakt. En omdat er nog weinig elektrische auto’s afgedankt worden, worden de faciliteiten voor hergebruik en recycling van deze accu’s nog opgezet.

Er bestaan goede regels waardoor accu’s niet automatisch op de vuilnisbelt terechtkomen. De materialen van de accu kunnen vrijwel volledig worden hergebruikt. Ook kunnen accu’s die niet meer goed genoeg zijn voor in een auto, nog prima gebruikt worden om duurzaam opgewekte elektriciteit op te slaan. Daarvoor hoeven de accu’s niet eens per se uit elkaar gehaald te worden.
 

Kun je voor het milieu beter overstappen op een groenere auto of is het toch beter je oude auto op te rijden?

In veel gevallen is het beter voor het milieu om je oude auto in te ruilen voor een zuinigere. De productie van de fossiele auto neemt 25% van de totale CO2 uitstoot in beslag, de uitstoot is 75%.
 

Is elektrisch rijden op dit moment de meest duurzame/groene manier van autorijden?

Ja. Om grote doorbraken in duurzaam rijden te bewerkstelligen wel. Natuurlijk zijn er alternatieven zoals rijden op waterstof en groen gas. Dit zijn echter initiatieven die op kleine schaal toegepast kunnen worden maar niet voor een grote doorbraak kunnen zorgen. Het andere voordeel is dat elektrisch rijden heel efficiënt is en de enige vorm van autorijden is die voor 0% CO2 uitstoot kan zorgen, indien er wordt gereden op zon en wind energie.
 

Waarom niet rijden op waterstof en gas?

Waterstof wordt geproduceerd uit elektriciteit en in de auto wordt de waterstof weer omgezet in elektriciteit. In dit proces gaat veel energie verloren, minstens 3 keer zoveel als bij elektrisch rijden. Waterstof kan in de toekomst wel een rol spelen, vooral voor opties waar elektrisch rijden moeilijker is zoals vrachtverkeer en scheepvaart.

Rijden op groen gas is een duurzaam alternatief maar op te kleine schaal toepasbaar. De kleine hoeveelheid groen gas kan beter bijgemengd worden bij gewoon aardgas waarmee we ons huis verwarmen. Daarnaast stimuleert groen gas de toename van gas auto’s die uiteindelijk grijs gas tanken.
 

Waarom biedt de overheid zoveel belastingvoordelen op elektrisch rijden?

De overheid stelt deze maatregelen in om een doorbraak in het elektrisch rijden in Nederland te stimuleren. Zonder overheidsmaatregelen is deze doorbraak bijna onmogelijk. Door de stimulerende maatregelen zal de elektrische auto meer worden gekocht en op termijn goedkoper worden. In de toekomst zullen overheidsmaatregelen daarom minder relevant zijn, omdat elektrisch rijden dan voor een brede doelgroep toegankelijk is. De grootste kostenpost van een elektrische auto is de accu. Naar verwachting zal de prijs van accu’s de komende 10-12 jaar met zo’n 50% zakken.

Elektrisch rijden is in ieder belang. Auto’s op fossiele brandstoffen stoten veel CO2 en fijnstof uit wat nadelige gevolgen heeft voor de klimaatverandering en de volksgezondheid. Bovendien zijn elektrische auto’s stiller, wat voor minder geluidsoverlast zorgt. Een overstap naar elektrisch rijden dient dus het algemeen belang.
 

Hoeveel volledig elektrische auto’s rijden er al in Nederland? Wat is de doelstelling daarvoor?

Op dit moment zijn er 5.749 volledig elektrisch auto’s. Het streven is dat er in 2015 20.000 elektrische auto’s in Nederland rondrijden. In 2020 moeten dit er 200.000 zijn en in 2025 1 miljoen. 

Is een plug-in hybride auto een goed alternatief voor volledig elektrisch rijden?

Een hybride auto is een uitstekend alternatief voor mensen die vaak lange ritten maken. Hybride auto’s helpen bij de ontwikkeling van elektrisch rijden. Volledig elektrische auto’s zijn wel veel schoner en zuiniger. Het is dan wel van belang dat men de hybride oplaadt aan de stekker, anders is de milieuwinst nihil.
 

Wat is precies het verschil tussen een hybride en een elektrische auto?

Er zijn vier soorten. Hybrides als de Toyota Prius hebben een verbrandingsmotor en een ondersteunende elektromotor. De accu’s kun je niet opladen met een stekker; ze worden herladen door restenergie die vrijkomt tijdens het rijden en remmen. Een variant is de plug-in hybride: daarbij kan de accu ook worden geladen met een stekker. Daarnaast zijn er modellen die een elektromotor en een kleine verbrandingsmotortje aan boord hebben, zoals de BMWi3. Deze range extender laadt alleen de accu’s op, en drijft de auto dus niet rechtstreeks aan. Tot slot zijn er 100 procent elektrische auto’s met niets anders dan een elektromotor en accu’s.

Bij een hybride bespaart de bestuurder zo’n vijftien procent in het stadsverkeer en tien procent in het algemeen aan brandstof. Bij een plug-in hybride en volledig elektrische auto loopt dit percentage verder op.
 

Rijdt de elektrische auto anders dan een conventionele auto?

Nee, een elektrische auto rijdt net zoals een auto met een automaat, want er hoeft niet geschakeld te worden. De auto rijdt iets sportiever, omdat elektrische auto’s direct volledige trekkracht hebben.
 

Is onderhoud aan een elektrische auto duurder of goedkoper?

Bij het leaseaanbod van Nu Elektrisch is onderhoud bij het maandbedrag inbegrepen. Een elektrische auto is in onderhoud tot 35% goedkoper. De belangrijkste redenen zijn dat elektrische auto’s geen verbrandingsmotor en versnellingsbak hebben en daarmee minder slijtagedelen hebben, dat de olie niet ververst hoeft te worden en dat er geen koppeling en uitlaat aanwezig zijn. Daarnaast slijten ook de remmen minder snel.
 

Verbruik je meer energie als je moet optrekken en afremmen?

Nee, dan maak je juist gebruik van het regenererend vermogen van de elektrische auto. Dat betekent dat bij een elektrische auto remmen energie oplevert. Dat kan een elektrische auto wel en een auto met een verbrandingsmotor niet. Bij een gewone auto kost remmen juist energie.